Voorbedereis van Moskou naar de Noordkaap juni 2008

Voorbereidingen voor de reis lijken gemakkelijk, maar er zijn zaken die erg moeizaam gaan. We dienen goed afgestemd te blijven en de aanvallen van de geest van het humanisme (we kunnen het zelf wel) te blijven onderwerpen aan Gods Geest.

De hotelboekingen geven de nodige strubbelingen, de visumaanvraag lukt niet via het reis- of visumbureau. Uiteindelijk staan we letterlijk met een pak papieren, zoals ziekte- en reispolis in het Engels enz. twee uur voor een gesloten deur van het Russisch consulaat in Den Haag.Maar we blijven afgestemd op God en een week later kunnen we het visum ophalen.

We sturen de nieuwe Russische president een email en een brief met het verzoek om voor hem en het land te mogen komen bidden en hem te zegenen. Uiteindelijk krijgen we hierop geen reactie.Wel blijkt hij aanwezig te zijn tijdens een van de dagen van het bidden op het Rode Plein.Of zoals een Noorse zakenman later tegen ons zei: ‘Al was hij er niet voor jullie, jullie waren er wel voor hem.’

Voor het vertrek sturen we nog diverse berichten naar de mensen van de supportgroep die voor onze missie bidden. We krijgen diverse bemoedigingen en beelden. We gaan nu met deze reis als het ware naar het hoofd van het kruis waar het bordje hangt: Jezus is Koning.We krijgen de tekst uit Handelingen 2 mee dat Gods vuur en Vaderhart weer in Europa (het Noorderland) mag komen.

Vliegdag 19 juni 2008.Dagtekst: Philippenzen 1:6.Hiervan toch ben ik ten volle overtuigd dat Hij die in u een goed werk is begonnen, dit ten einde toe zal voortzetten tot den dag van Jezus Christus.

We dienen alert en scherp te blijven voor het laatste stuk van deze reis om het kruis af te maken.We staan om 3 uur in de nacht om op weg te gaan naar het vliegveld.Weer de nodige obstakels en oponthoud. Wij doen er de dubbele tijd over als gebruikelijk.Ook op het vliegveld de nodige problemen o.a. met de elektronische tickets.

Op het vliegveld bidden we voor de reis in de gebedsruimte.In het vliegtuig zitten we naast een jongeman die geboeid luistert naar het verhaal van onze missie en diverse dingen daarover wil weten.We geven hem een kaartje van ons zodat hij het na kan lezen op de weblog.Zo komen we in Moskou aan. Ook daar hebben we het nodige gedoe om de betaalde taxi te kunnen vinden. Maar uiteindelijk komen we in het hotel aan.We zetten de klok twee uren vooruit.Vrijdag 20 juni 2008.Dagtekst: Jesaja 29: 13 en 14.

En de Here zeide: Omdat dit volk, Mij slechts met woorden nadert en met zijn lippen eert terwijl het met zijn hart verre van Mij houdt en hun ontzag voor Mij een aangeleerd gebod van mensen is. Daarom zie Ik ga voort wonderlijk met dit volk te handelen. Wonderlijk en wonderbaar. De wijsheid van zijn wijzen zal tenietgaan en het verstand van zijn verstandigen zal schuilgaan.

Een grote belofte voor het volk alhier. Vandaag gaan we naar het Kremlin om daar rond de muren te proclameren.Eerst de Colossenzenbrief en daarna de Hebreeënbrief volledig.Het is even lastig omdat we een kaart hebben waar alleen de grote straten in het Russisch staan en de rest in het Latijnse alfabet. Maar na een uur lopen zijn we er. In en om het Kremlin staan vele kerken in volle schittering en veel kleuren met gouden koepels.

Het Kremlin is het regeringscentrum van het land. Parlement, regering en president zetelen er.Verder zijn er tal van historische plekken zoals musea en het mausoleum van Lenin.Het geheel is met een oude rode muur omgeven. De vormen zijn drie rechte stukken van een ieder zo’n  kilometer lang. We komen over het Rode Plein. Dit plein is vernoemd naar de aanwezige kathedraal die rood is.Vooral de geest van het humanisme en machtsdenken is aanwezig.Het proclameren duurt ruim twee uur. Het geheel is vier uur lopen.Lichamelijk best zwaar en we hebben de nodige spierpijn.

Bij terugkeer in het hotel willen we de bidgroep via de weblog samenindenaamvanjezus.nl informeren maar het lukt ons niet om contact te krijgen. Ook telefonisch niet.

Zaterdag 21 juni 2008.Dagtekst: Jeremia 29:7-9.Zoekt de vrede voor de stad waarin Ik u in ballingschap heb doen wegvoeren en bidt voor haar tot de Here. Want in haar vrede zal uw vrede gelegen zijn.Want zo zegt de Here der heerscharen de God van Israël: Laten uw profeten die in uw midden zijn en uw waarzeggers u niet misleiden en luistert niet naar uw dromers die gij laat dromen, want zij profeteren u vals in Mijn naam.Ik heb hen niet gezonden luidt het woord des Heren.

Vandaag gaan we naar het Rode Plein, zoals gezegd vernoemd naar de mooie (later rode) kathedraal. Wij lopen een andere richting zodat we de weg weten naar de kerk waar we zondag de dienst willen bijwonen. Cathedral of Christ de saviour. Jezus is onze verlosser.We beginnen de Russische tekens al wat te begrijpen. De Kerk is Russisch Orthodox. Morgen is er een dienst om 10.00 uur.

We gaan verder naar het Rode Plein. We bepalen het gebied door het proclameren van de volledige brieven Galaten, Efeziërs en Filippenzen. Het is een oproep om terug te keren naar de oorspronkelijke geloofsuitleg.Op het plein is het erg druk. Er staat een lange rij voor het mausoleum van Lenin.We zegenen de mensen.

Onze aanwezigheid wordt opgemerkt.Er komt een man naar ons toe. Hij vraagt in gebrekkig Engels: ‘Goh, lezen jullie de bijbel dan zul je wel geen interesse hebben in Lenin’.Wij beamen dit. Een goedkeurende blik en woord van deze man komen ons tegemoet.De man gaat verder. Dit is voor ons een leuke bemoediging van God.De verleidingen om iets te bezoeken weerstaan we. We eindigen in het midden van het plein door Johannes 17, het hogepriesterlijk gebed, te proclameren.

We merken dat de geest van onverschilligheid zwaar op ons drukt en hebben alle moeite om doelgericht te blijven.We stemmen ons opnieuw af door de geestelijke wapenrusting aan te trekken en besluiten ook de voetbalwedstrijd Rusland – Nederland niet te gaan bekijken.Bij terugkomst in het hotel proberen we weer contact te krijgen met de bidgroep.Via de weblog lukt het nog steeds niet. Uiteindelijk wel telefonisch.De geest van Humanisme is hier sterk aanwezig. Maar we blijven ons in volharding afstemmen op God.Het vliegtuig van Oslo naar Moskou is inmiddels herbevestigd.

Zondag 22 juni 2008.Dagtekst: Jeremia 31:32 en 33.Maar dit is het verbond dat Ik (…) sluiten zal na deze dagen, luid het woord des Heren: Ik zal Mijn wet in hun binnenste leggen en die in hun hart schrijven.Ik zal hun tot een God zijn en zij zullen Mij tot een volk zijn.Wederom een belofte van God om het hart van het volk te vernieuwen en te komen met Zijn Vaderhart.Vandaag gaan we eerst naar de kerk: Jezus de Verlosser en daarna naar het Rode Plein om het kruis te leggen: eerst recht en dan diagonaal.

Op de hoeken van het plein zullen we de evangeliën uitspreken, Matheus 27 en 28, Marcus 15 en 16, Lucas 23 en 24 Johannes 19 en 20.

Bij de uithoeken van het kruis: 1 Corinthe 13, Gods liefde.

En in het midden van het kruis: Johannes 17, het Hgepriesterlijk gebed en het onze Vader, ter bekrachtiging van Gods autoriteit alhier.We starten om 9.00 uur en gaan naar de kerk. Daar is een Russisch Orthodoxe dienst. Veel symboliek maar ook een sterke aanwezigheid van de zalving. Het geheel is in het Russisch, maar we zijn volledig in de Geest.Daarna gaan we naar het Rode Plein. Het is inmiddels 11.30 uur.

Tot onze verbazing is het plein volledig afgesloten. Later blijkt dat er een herdenking is van de gevallenen in de 2e wereldoorlog en dat de Russische president Demetrev aanwezig is. Het is vrij koud en regen dreigt.We besluiten te wachten tot het plein weer vrij wordt gegeven.Na twee en een half uur denken we erover terug te gaan naar het hotel en de volgende morgen vroeg naar het Rode Plein te gaan. We zijn al een stukje op de terugweg als we plotsklaps de soldaten zien vertrekken. Het Rode Plein is weer toegankelijk voor publiek.Zo kunnen we alsnog ander half uur proclameren en bidden om het geheel af te ronden.Tot slot zegenen we het plein met een diagonaal kruis met Gods liefde. We geven alle aanwezigen zodoende een leven gevend woord mee. De mensen zullen deze verder verspreiden.We ervaren duidelijk de aanwezigheid van Gods Geest en Zijn hart. Zijn woord wordt in de harten van de mensen geschreven.Het valt ons op hoe een last van ons is afgenomen. En plotsklaps zijn de mensen een stuk vriendelijker. Het is inmiddels vier uur geweest als we in het hotel terug zijn.Een vermoeiende dag met veel lopen en staan maar we zijn voldaan.´s Avonds zijn we bezig met de voorbereiding op de reisdag naar Oslo.

Maandag 23 juni 2008.Dagtekst: Amos 5:14.Zoekt het goede en niet het kwade opdat gij leeft en aldus de Here de God der Heerscharen, met uw zij gelijk gij zegt.

Een mooie tekst voor onze reisdag. Vandaag naar het vliegveld. We bidden voordat we weggaan en zegenen voortdurend de mensen met Gods liefde.Wij zijn om 13.00 uur op het vliegveld. Pas om 18.50 uur kunnen we inchecken. We brengen de tijd door met het bijwerken van de reisverslagen en bijbellezen. We hebben bij het inchecken een gesprek met een Noorse zakenman. Hij vindt het een bijzondere missie die wij hebben te gaan, dat mensen het kruis over de wereld leggen en vraagt daarover verschillende dingen. We geven hem ook een kaartje en zeggen dat het over enige tijd ook in het Engels aanwezig zal zijn.

Om 20.50 uur kunnen we het vliegtuig in met een half uur vertraging verlaten we Moskou richting Oslo. De klok gaat nu weer 2 uren terug. Na twee en een half uur vliegen komen we aan in Oslo en belanden we vermoeid in het hotel wat gelegen is vlakbij het vliegveld.

Tweede vliegdag naar de Noordkaap 24 juni 2008.Dagtekst: Handelingen 4:31.En terwijl zij baden werd de plaats waar zij vergaderd waren bewogen en zij werden allen vervuld met de Heilige Geest en spraken het woord Gods met vrijmoedigheid.

Vandaag weer een reisdag. Veel bijbellezen. Voor we vertrekken vragen we een zegen over de dag. Ook vandaag weer de nodige obstakels.

Het eerste vliegtuig wisselt van vertrekpunt. Het inchecken verloopt chaotisch maar uiteindelijk vertrekken we naar Tromso. Daar moeten we overstappen op het relatief klein vliegveldje.We zullen daar doorvliegen naar Honningsvag met een propellervliegtuigje.Het vliegtuig wat klaarstond, kan niet opstijgen vanwege technische problemen.Met ruim één uur vertraging vertrekken we toch met een ander vliegtuig.

Een hele belevenis zo´n propellervliegtuig. De propellers zitten letterlijk vast met een elastiek, welke losgemaakt worden voor de start. Na een tussenstop in Hammerfest komen we rond 11.00 uur aan in Honningsvag.Terwijl we aankomen vliegen, klaart het weer op bij onze komst. Het was daar al een hele tijd mistig met regen.Het zijn kleine vliegveldjes die liggen aan de rand van een berg naast het water. Je hebt het idee eerst tegen een berg te vliegen en dan in het water te landen, maar alles gaat goed.

Honningsvag telt ruim 2500 mensen. Op het hele eiland zijn maar vier plaatsjes en wat losstaande woningen met totaal rond de 4500 inwoners. Er zijn feitelijk maar twee wegen op het eiland. De hele nacht blijft de zon schijnen, een aparte ervaring.

Woensdag 25 juni 2008.Dagtekst: Psalm 81:2-4.Jubelt Gode, onze sterkte, juicht ter ere van Jakobs God. Heft een zang aan laat de tamboerijn horen. De liefelijke cider met de harp.Blaas de bazuin op de nieuwe maan op volle maan voor onze feestdag.

Vandaag gaan we per bus naar de Noordkaap om daar te gaan proclameren Jesaja 40 t/m 54.Een duidelijke oproep voor het Noorderland om terug te keren naar de God van Abram, Isaäk en Jakob. Er is geen andere God. Hij is de Alfa en Omega.Er zijn veel mensen om naar de Noordkaap te gaan. Er liggen enkele cruiseschepen in de haven.

Bij het rijden naar de Noordkaap proclameren we bijbelteksten.Het is vandaag zonnig. De buschauffeur vertelt dat het al lange tijd mistig was en sneeuwde.Het is duidelijk dat vandaag Gods warmte en licht over de Noordkaap schijnt. Het is een kronkelweg door de bergen. Onderweg zien we elanden. Het gebied is bergachtig en er groeit mosachtig gras. In de winters ligt hier 2 tot 6 meter sneeuw.Bij de Noordkaap is er een bezoekerscentrum, daar gaan we echter niet in. We gaan langs de kust proclameren, ruim anderhalf uur. Wanneer we klaar zijn staat de bus gereed voor vertrek.En jawel, het gaat regenen. Het valt met bakken uit de hemel. Het doet denken aan Kaap de Goede Hoop. Mooi weer tijdens het proclameren en dan stromen van water.Wanneer we terug zijn in Honningsvag, gaan we bij het toeristisch informatiecentrum kijken of het nu wel lukt om de bidgroep met de weblog samenindenaamvanjezus.nl te bereiken.Jawel, het gaat nu zonder problemen. We geven een kort verslag van het gebeuren.Donderdag 26 juni 2008.

Dagtekst: Efeze 3:16-19.

Opdat Hij u geven, naar rijkdom zijner heerlijkheid, met kracht gesterkt te worden door Zijn Geest in de inwendige mens, opdat Christus door het geloof in uw harten woning make. Geworteld en gegrond in de liefde zult gij dan samen met alle heiligen in staat zijn te vatten hoe groot de breedte, en lengte, en hoogte en diepte is en te kennen de liefde van Christus, die de kennis te boven gaat, opdat gij vervuld worde tot alle volheid Gods.

Gods liefde voor het Noorderland is onuitputtelijk, als verloren kind weer terug te keren naar het Vaderhart. Voor de mens niet te vatten, slechts te ontvangen en te aanvaarden.Vandaag gaan we met een locale bus het gebied doorkruisen.We zullen proclameren: Jesaja 55 t/m 61 en het Hooglied volledig. Hiernaast Johannes 17, het Hogepriesterlijk gebed en het Onze Vader. Als antwoord op Gods liefde voor het Noorderland, dat ook Zijn wil hier zal geschieden.Vanuit het hotel kijken we uit op de cruisepier. Elke twaalf uur meert er een ander cruiseschip aan. De passagiers worden in bussen geladen en naar de Noordkaap gebracht. Na terugkomst vertrekt het schip weer.

Deze morgen ontvingen we weer een bemoediging van God. Een serveerster zei tegen me: ‘You are a lucky man’. Een gelukkig mens om zo in Gods Koninkrijk te mogen werken.In verband met de kou kopen we een sjaal en een muts. Het weer is tijdens de bustocht koud en mistig. De wegen zijn slecht en gaan door bergachtig gebied. Met vele haarspeldbochten. Af en toe is het zicht beperkt. We doen drie kustdorpjes aan. We proclameren, verbreken bolwerken en zegenen met Gods liefde.Het geheel duurt circa twee en een half uur.Wanneer we terugkomen, verontschuldigd de buschauffeur zich voor het slechte weer onderweg.Wij gaan daarna de supportgroep via de weblog samenindenaamvanjezus.nl informeren. Daarna boeken we de boot waarop we morgen gaan proclameren. Behoorlijk moe arriveren we in het hotel. De vliegtuigen voor de terugreis worden bevestigd, we staan goed in het systeem.Vrijdag 27 juni 2008.

Dagtekst: Openbaringen 6:2.

En ik zag, en zie, een wit paard en die erop zat had een boog en Hem werd een kroon gegeven en hij trok uit overwinnende en om te overwinnen.

Dagtekst Openbaringen 21:6 en 7.

En Hij sprak tot mij: Zij zijn geschied. Ik ben de Alfa en Omega, het begin en het einde. Ik zal de dorstigen geven uit de bron van het water des levens om niet.

Wie overwint zal deze dingen beërven en Ik zal hem een God zijn en hij zal Mij een zoon zijn.De laatste dag dat we het kruis over de aarde leggen vanuit Jeruzalem. Vandaag vertrekken we vroeg; om 6.00 uur opstaan. Daarna om 8.00 uur met de lokale bus naar het vissersplaatsje Getchjevar toe. Het weer is wat beter dan gisteren. Maar door de bergen rijden we toch nog door de laaghangende bewolking heen. Om 10.00 uur gaan we met een vissersboot het water op. Het is een birthsafari. Op de boot proclameren we over het water de evangeliën Mattheus 27 en 28, Markus 15 en 16, Lukas 23 en 24 en Johannes 19 en 20.We proclameren het over het Noorderland. We geven de vogels a.h.w. een leven gevend woord mee. Er verblijven daar meer dan één miljoen vogels. Het wordt het vogelparadijs genoemd. Er zijn ook adelaars aanwezig.

De boottocht duurt zo´n anderhalf uur. We proclameren en zegenen circa één uur. We sluiten af met 1 Corinthe 13, Gods liefde voor het Noorderland. Aan de wal spreken we nog het Hogepriesterlijk gebed (Johannes 17) uit over het gehele Noorderland. Op de terugweg naar het hotel breekt de zon door. Gods licht schijnt over zijn schepping. Om circa 16.00 uur zijn we weer terug in het hotel. We informeren nog de supportgroep via de weblog en gaan ons voorbereiden op de terugreis van morgen.Vertrekdag, zaterdag 28 juni 2008.Dagtekst Psalm 18:31-34.

Gods weg is volmaakt. Des Heren woord is zuiver. Hij is een schild voor allen die bij Hem schuilen. Want wie is God behalve de Here. Wie is een rots buiten onze God. Die God die mij met kracht omgordt en mijn weg effen maakt. Die mijn voeten maakt als die der hinden en mij op hoogten doet staan.

Dit is de tekst die we ook van een lid van de bidgroep krijgen ter bemoediging. Weer een vliegdag, driemaal overstappen. Voor vertrek bidden we en vragen om een zegen voor de dag. En zie, een kwijt gewaand document blijkt plotseling aanwezig. De wachttijden vullen we met bijbellezen. Tijdens de reis heb ik het gehele nieuwe testament door gelezen. Het geheel gaat soepel, we krijgen de juiste hulp. En weer een knipoog van God.

Een vriendelijk ogende steward in het laatste vliegtuig vraagt of we Baan heten? We geven hem een kaartje van de weblog. Even later komt hij om te vragen, of hij het kaartje kreeg vanwege zijn achternaam. Maar die was ons niet opgevallen. Hij is van Braziliaanse afkomst en zijn naam eindigt met “de Jesus” Toch weer bijzonder hoe God ons een knipoog geeft.Na de landing op Schiphol enige chaos met de koffers en op de terugweg nog file. Om twee uur in de nacht zijn we thuis. De volgende dag nemen we het huis en erf weer in en verklaren het weer tot Gods Koninkrijk, we leggen het kruis erover en zegenen het in. De volgende reis zal in het najaar naar Jeruzalem gaan. Het kruis over de wereld is dan voor ons voltooid.